Hva er bipolar lidelse?

Bipolar lidelse er en stemningslidelse som består av to poler. Diagnosen ble tidligere kalt manisk-depressiv. Den ene polen er hypomani eller mani, og den andre er depresjon. Mellom 2-3% lever med en bipolar lidelse. Det tilsvarer omtrent 160 000 mennesker i Norge.

I Norge operer man med to hovedkategorier av bipolare diagnoser: type 1 og type 2. Begge typene har sykdomsepisoder med oppstemthet og nedstemthet. Det som skiller typene er graden av oppstemthet. Ved type 1 forekommer maniske episoder, mens det ved type 2 dreier seg om hypomane episoder, som for de fleste er mindre alvorlige.

Det finnes ulike typer behandling av bipolare lidelser. Her kan du lese om de vanligste alternativene, både medikamentell og ikke-medikamentell. Det finnes ikke en spesifikk behandling for bipolare lidelser som hjelper for alle. Det er viktig at du og behandleren din i fellesskap kommer frem til en behandling som passer for deg.

Bipolar lidelse påvirker ikke bare den som bærer lidelsen, men den berører familie, venner og arbeidskolleger. Den som er pårørende kan oppleve ulike belastninger og utfordringer, og kan trenge ulike former for støtte, hjelp og veiledning i rollen som pårørende. Bipolarforeningen har tilbud og tjenester for både personer med diagnosen og pårørende.

Ønsker du mer informasjon?

Fyll ut kontaktinformasjon, så vil du motta nyhetsbrev om våre aktiviteter og arrangementer.